Το να είσαι μοναδικός είναι μαγεία Ι

ΘΕΜΑ: «ΤΟ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΑΓΕΙΑ»

Αφορμή για την ενασχόλησή μας με το συγκεκριμένο θέμα ήταν το κείμενο του βιβλίου της Γλώσσας της Γ΄ Δημοτικού «Το χαρούμενο λιβάδι» που μιλάει για το διαφορετικό και το γεγονός ότι οι μαθητές του τμήματος (Ρομά) αποτελούν μια ιδιαίτερη και ξεχωριστή ομάδα.

Σκοπός του προγράμματος ήταν οι μαθητές να αποδεχθούν τη διαφορετικότητά τους, να αποδεχθούν τους άλλους , να τροποποιήσουν συμπεριφορές και να υιοθετήσουν νέες , να γίνουν αποδεκτοί από τους άλλους και να ευαισθητοποιηθούν οι άλλοι απέναντι στο διαφορετικό.

Παιδαγωγικοί στόχοι

? Να εργάζονται ομαδικά και να συνεργάζονται με τα άλλα μέλη της ομάδας.
? Να συμμετέχουν.
? Να ακούν και να παρατηρούν.
? Να υιοθετήσουν στάσεις και να τροποποιήσουν συμπεριφορές.
? Να μαθαίνουν βιωματικά μέσα από τη δική τους δράση.

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ (ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ)

Έγινε σύνδεση με τα μαθήματα της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας, της Μουσικής, της Θεατρικής Αγωγής, των Εικαστικών, της Πληροφορικής και της Φυσικής Αγωγής.

ΦΑΣΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1. Ταινία «Happy feet»

Είδαμε την ταινία «Happy feet» μαζί με τα τμήματα Γ1 και Γ2 και στη συνέχεια συζητήσαμε για το περιεχόμενό της.
Στην Ανταρκτική , σε μια αποικία αυτοκρατορικών πιγκουίνων γεννιέται ένα μωρό που, αντί να τραγουδά όπως όλα τα όμοιά του αυτό χορεύει κλακέτες. Ο Μαμπλ γίνεται δακτυλοδεικτούμενος και αναγκάζεται να ξενιτευτεί. Περιπλανιέται στους πάγους, γίνεται δεκτός από μια άλλη φυλή πιγκουίνων και αποφασίζει να ανακαλύψει τι κρύβεται πίσω από την έλλειψη ψαριών που απειλεί να οδηγήσει όλους τους πιγκουίνους σε αφανισμό.
Στο τέλος αυτός ο «διαφορετικός» θα γίνει η αιτία ώστε οι άνθρωποι ν΄ αφήσουν τα ψάρια και έτσι οι πιγκουίνοι θα σωθούν και θα τον αποδεχθούν.
Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι το διαφορετικό δεν είναι κάτι κακό απεναντίας έχει τη δική του αξία.
Εκφράσανε τα συναισθήματά τους και κατάλαβαν ότι μπορεί να διαφέρουν από τους άλλους στον τρόπο ζωής, στο χρώμα, στη γλώσσα όμως ο καθένας είναι μοναδικός και διαφορετικός από τους άλλους και όλοι έχουν τα ίδια δικαιώματα στη ζωή.

 

2. «Ο ξεχωριστός άνθρωπος»

Στόχοι:

Να περιγράψουν τον εαυτό τους και να εντοπίσουν ομοιότητες κι διαφορές με τους άλλους.
Να ανακαλύψουν την ποικιλομορφία των παιδιών της τάξης τους.
Να αναγνωρίσουν ότι ανήκουν σε διαφορετικές ομάδες και ότι σε κάθε ομάδα μπορεί να της αποδίδεται ένα διαφορετικό χαρακτηριστικό.

Δείχνουμε στα παιδιά ένα κουτί (σπίτι) που μέσα έχει ένα καθρέφτη.

Τους λέω ότι μέσα στο κουτί κρύβεται ένας πολύ ξεχωριστός άνθρωπος που απαγορεύεται να τον δείτε.
Δίνουμε στα παιδιά το κουτί να το κρατήσουν, να το κουνήσουν, να προσπαθήσουν να μαντέψουν ποιος κρύβεται εκεί μέσα. Στη συνέχεια τα αφήνουμε να κοιτάξουν μέσα στο κουτί χωρίς να αποκαλύψουν τι είδαν.
Τους δίνω από ένα πιάτο, μαρκαδόρους νερομπογιές και τα παροτρύνω να ζωγραφίσουν τον ξεχωριστό άνθρωπο που είδαν στο κουτί.

Τους παροτρύνω να κρατήσουν το πιάτο μπροστά στο πρόσωπό τους και να φωνάξουν δυνατά το όνομα του ξεχωριστού ανθρώπου που είδαν στο κουτί. Τον παρουσιάζουν στην ομάδα.

Περιγράφουν τον εαυτό τους , βρίσκουν ομοιότητες και διαφορές και απαντάνε στις ερωτήσεις
-Είμαστε όλοι ίδιοι;
-Σε τι μοιάζουμε;
-Σε τι διαφέρουμε;
-Μόνο οι άνθρωποι διαφέρουν;

Γράφουμε στον πίνακα ομοιότητες και διαφορές.

Στο τέλος καταλήγουμε ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί, όλοι είμαστε ξεχωριστοί, μοναδικοί και μπορεί να έχουμε μεταξύ μας ομοιότητες και διαφορές.

Μουσικοκινητικό παιχνίδι:

« Αλλάζω θέση»

Ζητάω από τα παιδιά να σηκωθούν και να αλλάξουν θέση όσοι φοράνε αθλητικά παπούτσια, όσοι έχουν κόκκινη μπλούζα κτλ. Ή ανακοινώσεις που αφορούν το συναίσθημα, όλοι όσοι είναι λυπημένοι-κουρασμένοι ή όσοι είναι χαρούμενοι να χαμογελάσουν στο διπλανό τους.
Τα παιδιά που σηκώνονται προσπαθούν να βρουν μία θέση να καθίσουν. Το παιδί που θα μείνει χωρίς θέση λέει την επόμενη οδηγία και το παιχνίδι συνεχίζεται.

3. «Το βότσαλό μου, το βότσαλό σου, το βότσαλό μας»

Στόχοι:

Να περιγράψουν το βότσαλό τους και να ανακαλύψουν τη μοναδικότητά του.
Να συνειδητοποιούν τη μοναδικότητά τους, να εντοπίζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές τους με τους άλλους και να τις σέβονται.
Να εντοπίσουν το ξεχωριστό χαρακτηριστικό που τους βοήθησε να αναγνωρίσουν το βότσαλό τους.
Να πειραματιστούν με διάφορα υλικά (π.χ. πινέλα, μαρκαδόρους, χρώματα, κόλλες, κ.ά.) για να διακοσμήσουν το βότσαλό τους.
Να περιγράψουν και να αιτιολογήσουν στους άλλους γιατί επέλεξαν τα συγκεκριμένα υλικά και πως διακόσμησαν τον καινούριο τους φίλο-βότσαλο.
Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές στις επιλογές και προτιμήσεις τους
Να εκφραστούν με τον αυτοσχεδιασμό και τη μίμηση.
Να εκφράσουν σκέψεις και συναισθήματα και να πειραματιστούν με την κίνηση, τη φωνή , τους ήχους και τη μουσική.

Κάθε παιδί διαλέγει το βότσαλό του και το παρατηρεί για ένα λεπτό προσπαθώντας να γνωρίσει το νέο τους φίλο.
Στη συνέχεια συστήνει το βότσαλό του στην ομάδα: Από πού ήρθε, τι σχήμα έχει, τι χρώμα, αν είναι μεγάλο ή μικρό, εάν έχει όνομα.
Τοποθετούν τα βότσαλα πάλι στο τραπέζι . Μόλις ξεκινήσει η μουσική ψάχνουν για να βρούνε το δικό τους «φίλο»-βότσαλο και όταν το ανακαλύψουν περιγράφουν ποιο ξεχωριστό χαρακτηριστικό από το βότσαλό τους τους βοήθησε να το αναγνωρίσουν.
Τα παιδιά επιλέγουν τα υλικά της αρεσκείας τους και διακοσμούν το βότσαλό τους.

Τα παιδιά παρουσιάζουν τα βότσαλά τους και τα συγκρίνουν μεταξύ τους.
Ρωτάμε:
-Πώς τα φτιάξαμε;
-Είναι όλα ίδια;
-Σε τι μοιάζουν;
-Σε τι διαφέρουν;

Στο τέλος επισημαίνουμε ότι όπως τα βότσαλα είναι μοναδικά και διαφορετικά το ίδιο συμβαίνει και με τους ανθρώπους.

 

4. «Ο πιο όμορφος καθρέφτης»

Στόχοι:

 Να αποδεχτούν και να συμφιλιωθούν με τα χαρακτηριστικά της εμφάνισής τους ή της προσωπικότητάς τους.
 Να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε άνθρωπος μπορεί να βρει στοιχεία στον εαυτό του που τον κάνουν να αισθάνεται περήφανος.

Τα παιδιά στέκονται μπροστά στον καθρέπτη και παρατηρούν προσεχτικά τον εαυτό τους. Στη συνέχεια τους ζητάω να βρουν πέντε πράγματα από το σώμα τους τα οποία τους αρέσουν και τα περιγράφουν (π.χ. έχω ωραία πράσινα μάτια, έχω τέλεια μύτη κτλ.)

 

5. «Ζωγραφίζω το χέρι μου»

Στόχος:

Να ασκηθούν τα παιδιά ώστε να βρίσκουν θετικά στοιχεία στους συμμαθητές τους, παρά τις όποιες διαφορές.

Ζητάω από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το περίγραμμα του χεριού τους. Στη συνέχεια τα υπόλοιπα παιδιά της ομάδας γράφουν σε κάθε δάχτυλο ένα θετικό χαρακτηριστικό. Αφού τελειώσουμε τα διαβάζουμε όλα στην τάξη.

 

6. «Κατοικίες ανθρώπων στον κόσμο»

Μαζί με τους μαθητές των δύο άλλων τμημάτων (Γ1, Γ2) είδαμε ένα βίντεο για τον καταυλισμό όπου μένουν τα παιδιά (Ρομά) και στη συνέχεια είδαμε εικόνες σπιτιών από διάφορα μέρη της γης.
Συζητήσαμε για τις ανάγκες των ανθρώπων και κυρίως για τη στέγη και διαπιστώσαμε ότι τα σπίτια των ανθρώπων είναι διαφορετικά όμως καλύπτουν τις ίδιες ανάγκες.

7. «Μια διαφορετική μαγειρική-φρουτοσαλάτα»

Στόχος:

 Να διαπιστώσουν τα παιδιά ότι διαφορετικά πράγματα μπορούν να συνυπάρχουν και να δώσουν ένα όμορφο και νόστιμο αποτέλεσμα.

Διαβάσαμε το παραμύθι «Διάφοροι διαφορετικοί φίλοι» και συζητήσαμε για το περιεχόμενό του. Με διάφορα φρούτα αποφασίσαμε όπως και στο παραμύθι να φτιάξουμε μια φρουτοσαλάτα.

8. «Μαγικά γυαλιά»

Στόχος:

 Να αναζητούν θετικά στοιχεία στους συμμαθητές τους παρά τις όποιες διαφορές (Τόνωση αυτοσυναισθήματος).

Ξεκινάω τη δραστηριότητα φορώντας κάτι μεγάλα γυαλιά από χαρτόνι γυαλιστερά και περιφέρομαι ανάμεσα στα παιδιά.
Τους λέω ότι αυτά τα γυαλιά είναι μαγικά και μέσα από αυτά βλέπω πολύ ξεχωριστά πράγματα.

Αρχίζω να λέω για το κάθε παιδί τα θετικά του στοιχεία , θέλοντας έτσι να τονώσω το αυτοσυναίσθημά τους και να περάσω θετικά μηνύματα.
Μετά δίνω τα γυαλιά στο κάθε παιδί για να πούνε και αυτά θετικά χαρακτηριστικά των συμμαθητών τους. Λένε και αυτά θετικά χαρακτηριστικά για τους συμμαθητές τους και οι υπόλοιποι ακούνε.

Στη συνέχεια αποφασίσαμε να πάμε στο νηπιαγωγείο για να γνωρίσουμε τα παιδιά που θα έρθουν στην Α΄τάξη από το Σεπτέμβριο και θα είναι συμμαθητές μας.

Εκεί επαναλάβαμε την ίδια δραστηριότητα με τα νήπια και στη παίξαμε μαζί έξω στην αυλή το παιχνίδι (Αλεπού , αλεπού πού είσαι;).

 

9. «Δραστηριότητες σε συνεργασία με την ψυχολόγο του σχολείου».

«Η Μόνα σε καινούριο σχολείο».

Στόχοι:

Η διερεύνηση εμπειριών σχολικού εκφοβισμού και αποκλεισμού στα παιδιά Ρομά.
Να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.
Να νιώσουν ότι είναι ξεχωριστοί.

Η ψυχολόγος του σχολείου (Μ. Ταμπακοπούλου) τους διάβασε το παραμύθι και έγινε συζήτηση για το περιεχόμενό του όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους.

Έδειξε στους μαθητές ένα βίντεο με θέμα τη διαφορετικότητα. Έγινε συζήτηση με τα παιδιά για τις διαφορές και τις ομοιότητες του τρόπου ζωής των Ρομά. Κάποια παιδιά μίλησαν στην ψυχολόγο για το τι τους αρέσει και τι δεν τους αρέσει στον τρόπο ζωής τους.

Ανάγνωση παραμυθιού με θέμα τη διαφορετικότητα «Τα μπαλόνια της φιλίας» (πηγή «ο μικρός αναγνώστης») και συζήτησε με τα παιδιά. Δραστηριότητα με πλαστελίνη.

Τους διάβασε το παραμύθι «Πώς μπορεί κανείς να καταβροχθίσει ένα ουράνιο τόξο» και συζητήσαμε για το περιεχόμενό του.
Οι μαθητές παρακολούθησαν ένα βίντεο («Μη φοβάσαι, μίλα») όπου παιδιά μιλάνε για διάφορες καταστάσεις και τα συναισθήματά τους. Κάποιοι μαθητές του τμήματος μίλησαν για δικές τους δυσκολίες και συναισθήματα.

 

10. «?Ελμερ, ο παρδαλός ελέφαντας».

Ο Έλμερ ήταν ένας ελέφαντας διαφορετικός από τους άλλους στο χρώμα (παρδαλός). Επειδή οι άλλοι γελούσαν μαζί του ο Έλμερ αποφάσισε να φύγει και να πάει να γίνει σαν όλους τους άλλους. Πήγε στο δάσος και βάφτηκε με βατόμουρα σε σημείο να μην μπορούν να τον αναγνωρίσουν οι άλλοι όταν επέστρεψε αφού έγινε το ίδιο με αυτούς. 
Ένα γεγονός όμως (βροχή) θα αποκαλύψει πάλι το χρώμα του. Βλέποντας την εικόνα αυτοί οι άλλοι ελέφαντες αποφάσισαν για συμπαράσταση στον Έλμερ να κάνουν μία γιορτή κάθε χρόνο και να βάφονται όλοι παρδαλοί ενώ ο Έλμερ θα βάφεται με το χρώμα των ελεφάντων (γκρι).
Διαβάσαμε το παραμύθι και στη συνέχεια συζητήσαμε απαντώντας τα παιδιά σε διάφορες ερωτήσεις.

-Σας άρεσε η ιστορία και γιατί;
-Τι αισθάνεται κάποιος που είναι διαφορετικός ή νιώθει διαφορετικά και ποιοι είναι οι λόγοι που τον αναγκάζουν να φύγει από την ομάδα;
-Συμβαίνουν τέτοια περιστατικά στην καθημερινότητά μας;

Παίρνοντας αφορμή από το παραμύθι καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι το διαφορετικό δεν είναι κάτι κακό φτάνει να το αποδεχτούμε πρώτα εμείς και στη συνέχεια οι υπόλοιποι τριγύρω μας.
Ζωγραφίσαμε τον Έλμερ.

 

11. Η ελευθερία είναι κάτω απ? τα πόδια σου! (Παγωμένες εικόνες)

Σε συνεργασία με τη δασκάλα θεατρικής αγωγής κάναμε διάφορες δραστηριότητες σχετικές με το θέμα.
Τα παιδιά αποτελούν μία ομάδα και ένα μέλος της ομάδας κυνηγάει τα υπόλοιπα. Όποιον ακουμπάει, μαρμαρώνει μέχρι κάποιος άλλος να περάσει κάτω απ? τα πόδια του για να τον ελευθερώσει ξανά.
Το παιχνίδι τελειώνει όταν όλοι έχουν «παγώσει».

 

12. Ζωγραφική στον πίνακα (Φτιάχνουμε μια ιστορία προφορικά)

Τα παιδιά με τη βοήθεια της κυρίας Όλγας (Δασκάλα Θεατρικής Αγωγής) φτιάχνουν στον πίνακα μια ιστορία.
Ξεκινάμε δίνοντας στο κάθε παιδί ένα χώρο στον πίνακα και έναν μαρκαδόρο. Το κάθε παιδί δημιουργεί ό,τι θέλει. Στη συνέχεια, όλα τα παιδιά σαν ομάδα, καλούνται να δημιουργήσουν μια ιστορία συνθέτοντας τις εικόνες που ζωγράφισε.

 

13. Δραματοποίηση του παραμυθιού «Ο Ακανθούλης».

Διαβάσαμε το παραμύθι «Ο Ακανθούλης». 

Ο Ακανθούλης , ο μικρός σκαντζόχοιρος θέλει ν? αλλάξει και αντί για αγκάθια θέλει να αποκτήσει κάτασπρα μαλλάκια με μπούκλες όπως τα αρνάκια. Έτσι, κάνει τα αγκάθια του άσπρα μπουκλάκια. Όμως χωρίς τα αγκάθια του μπαίνει σε μπελάδες και οι φίλοι του τον κοροϊδεύουν που είναι διαφορετικός. Τελικά ο Ακανθούλης αποφασίζει να αποκτήσει πάλι τα αγκάθια του διατηρώντας όμως το άσπρο χρώμα για να ξεχωρίζει.
Στη συνέχεια έγινε δραματοποίηση του παραμυθιού από τη δασκάλα της θεατρικής αγωγής.

 

14. «Η αλυσίδα της φιλίας».

Δίνουμε από μια λωρίδα χαρτονιού στα παιδιά και ζητάμε να γράψουν το όνομα τους και το όνομα ενός φίλου ή φίλη τους. Στη συνέχεια πηγαίνουμε και στις άλλες τάξεις και τους ζητάμε να φτιάξουν το ίδιο και αυτοί έτσι ώστε να ενώσουμε τους κρίκους και να γίνουμε όλοι φίλοι. Κρεμάμε την αλυσίδα της φιλίας για να τη βλέπουν όλοι.

Την ώρα που φτιάχνουμε την αλυσίδα τα παιδιά τραγουδάνε το τραγούδι «Αν όλα τα παιδιά της γης».

 

15. «Καλημέρα ,φίλε».

Διαβάζουμε το παραμύθι «Καλημέρα φίλε» της Φ. Νικολούδη που είναι γραμμένο στα ελληνικά και στα αλβανικά.
Στη συγκεκριμένη ιστορία το γάλα με το κακάο συγκατοικούν μέσα σε ένα μπουκάλι χωρίς να μιλάει το ένα στο άλλο. Κάνοντας παρέα σιγά σιγά συνειδητοποιούν ότι, αν και είναι διαφορετικοί, ταιριάζουν πάρα πολύ. Αυτοί δεν έκαναν παρέα γιατί είχαν επηρεαστεί από τις οικογένειές τους, όμως τελικά κατάλαβαν ότι αυτό ήταν λάθος .
Μετά από αυτό διαπιστώνουμε με τα παιδιά την ανάγκη να συνυπάρχουν διαφορετικά πράγματα και διαφορετικοί άνθρωποι στη ζωή, όπως το γάλα με το κακάο.
Ήπιαμε γάλα κακάο και στη συνέχεια χωριστήκαμε σε ζευγάρια (γάλα-κακάο).Τους μοιράσαμε μεγάλα κομμάτια γκοφρέ καφέ και λευκό και τους ζητήσαμε να εκτελέσουν τις παρακάτω εντολές.
«Το γάλα να χαιρετίσει το κακάο».
«Το κακάο να χαιρετίσει το γάλα».
«Το κακάο με το γάλα να αγκαλιαστούν».
«Το γάλα με το κακάο να χορέψουν».

 

16. «Η χαμογελαστή αγελάδα»

Παρακολουθήσαμε στον Η/Υ την ταινία «Η χαμογελαστή αγελάδα». 
Σε ένα λιβάδι ζούσε ένα κοπάδι αγελάδων. Οι μέρες κυλούσαν ξένοιαστα για όλες τις αγελάδες, εκτός από μια. Αυτή η αγελάδα είχε ένα έντονο χαρακτηριστικό που την έκανε να διαφέρει από τις άλλες. Είχε γεννηθεί με ένα χαμόγελο μόνιμα ζωγραφισμένο στο πρόσωπο της. Η διαφορετικότητα αυτή ήταν η αιτία που οι άλλες αγελάδες την κορόιδευαν, την περιφρονούσαν και δεν τη δέχονταν στην παρέα τους……………
Μετά το τέλος της προβολής της ταινίας έκανα διάφορες ερωτήσεις στα παιδιά με σκοπό να κατανοήσουν αυτό που είδαν.

-Πώς ένιωθε η αγελάδα;
-Πιστεύετε πώς, αν και είμαστε διαφορετικοί, είμαστε όλοι σημαντικοί και ίσοι;

17. «Το χαρούμενο λιβάδι»

Στόχοι:

? Να εκφράσουν τα συναισθήματα και τις γνώσεις τους για ότι τα ίδια θεωρούν ως «άλλο», ως διαφορετικό.
? Να μιλήσουν για προσωπικές τους εμπειρίες και αν βρέθηκαν σε ανάλογη .

Διαβάσαμε την ιστορία (Διασκευασμένο απόσπασμα από το βιβλίο της Φ. Νικολούδη) «Το χαρούμενο λιβάδι» που περιέχεται στο βιβλίο της Γλώσσας της Γ΄ Δημοτικού.
Στην παρέα μας ήταν και τα παιδιά του Γ1 τμήματος.
Όταν τέλειωσε η ιστορία ακολούθησε συζήτηση και τα παιδιά απάντησαν στις παρακάτω ερωτήσεις.
-Γιατί δε μιλούσαν οι μαργαρίτες την παπαρούνα;
-Γιατί η γιαγιά Μαργαριταρένια έλεγε πως δεν πειράζει να μείνει μαζί τους η παπαρούνα;
-Τι μπορεί να σκεφτόταν η παπαρούνα για τη στάση των μαργαριτών απέναντί της;
-Τι έκανε τις μαργαρίτες να πάρουν την απόφαση ν? αφήσουν την παπαρούνα να μείνει έστω και προσωρινά μαζί τους; Τι θα γινόταν αν την έδιωχναν; Πώς θα ένιωθε η παπαρούνα;
-Ποιοι άλλοι μπορεί να νιώθουν έτσι;
-Τι μπορούμε να κάνουμε για να τους βοηθήσουμε να νιώσουν καλύτερα;
-Εσείς βρεθήκατε σε ανάλογη δύσκολη θέση; Πότε; Ποια ήταν τα συναισθήματά σας;

Στη συνέχεια τα παιδιά εκφράζουν τα συναισθήματά τους από την αφήγηση του παραμυθιού.
Περιγράφουν καταστάσεις που τυχόν βρέθηκαν σε ανάλογη δύσκολη θέση με την παπαρούνα.
Προτείνουν τρόπους και λύσεις ώστε να μη νιώθουν οι άνθρωποι την απόρριψη γύρω τους.

Στο τέλος αποφασίσαμε με τα παιδιά του Γ1 να φτιάξουμε και εμείς το δικό μας χαρούμενο λιβάδι.
Χωριστήκαμε σε ομάδες πήραμε χαρτί του μέτρου, πινέλα, νερομπογιές, ψαλίδια, χαρτί γκοφρέ ,κόλλες και αρχίσαμε.
Δεν σταματήσαμε όμως εκεί , αφού τελειώσαμε με το λιβάδι μας η κάθε ομάδα έγραψε και κάποιες λεζάντες καθώς και μικρά ποιηματάκια.

 

18. «Διαφορετικοί άνθρωποι , διαφορετικά παιχνίδια»
«Σπέρνω-θερίζω (Χονγκ-Κόνγκ)

Οι μαθητές χωρίζονται σε τρεις ομάδες. Το πρώτο παιδί κάθε ομάδας έχει τρία φασόλια. Σε μικρή απόσταση από τα παιδιά σχεδιάζουμε τρεις μικρούς κύκλους. Με το σύνθημα το παιδί παίρνει ένα φασόλι τρέχει προς τους κύκλους και το τοποθετεί σε έναν από αυτούς. Ο ίδιος παίχτης συνεχίζει μέχρι να τοποθετήσει και τα τρία φασόλια μέσα στους κύκλους. Ο επόμενος παίχτης κάθε ομάδας «θερίζει» ένα φασόλι κάθε φορά (Τα παίρνει από τους κύκλους και τα τοποθετεί πίσω στη γραμμή των παικτών). Η διαδικασία συνεχίζεται μέχρι να ολοκληρώσει μία από τις τρεις ομάδες , αφού όλοι οι παίχτες της έχουν σπείρει ή θερίσει τα φασόλια. Νικήτρια αναδεικνύεται η ομάδα που θα ολοκληρώσει πρώτη τη διαδικασία.

 

19. «Επίσκεψη στο Ειδικό Σχολείο Βέροιας»

Τα τμήματα Γ1, Γ2 και η Τάξη Υποδοχής (Ρομά) επισκεφτήκαμε το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Βέροιας. Οι δάσκαλοι και τα παιδιά μας ξενάγησαν στο σχολείο τους και στη συνέχεια πήγαμε σε μια αίθουσα όπου εκεί παίξαμε «αυγομαχίες».
Οι μαθητές μου του Τ.Υ. χωρίστηκαν σε δύο ομάδες με κάποια παιδιά του Ειδικού Σχολείου και βγήκαμε έξω στην αυλή , πήραμε χαρτόνια, πινέλα, νερομπογιές και φτιάξαμε δύο ζωγραφιές.
Διαφορετικά παιδιά με ξεχωριστές ικανότητες συνεργάστηκαν άψογα και δημιουργικά. Αυτό άρεσε στους μαθητές μου, έτσι επισκεφτήκαμε ξανά το Ειδικό Σχολείο, όπου εκεί κάναμε στους υπολογιστές μαθηματικά και παίξαμε διάφορα παιχνίδια.

 

Εκτός από τις παραπάνω δραστηριότητες διαβάσαμε και τα παρακάτω βιβλία:

Το παραμύθι «Η θλιμμένη παπαρούνα» από το βιβλίο «Ούτε καλύτερος, ούτε χειρότερος ??. απλά διαφορετικός», όπου η ιστορία της είναι παραπλήσια με το «Χαρούμενο λιβάδι»

Το βιβλίο «Η τσιγγάνικη φλογέρα» που μιλάει για τη ζωή των Ρομά.

Την ιστορία «Οι έξι τυφλοί Ινδοί και ο ελέφαντας» από το βιβλίο «Ούτε καλύτερος, ούτε χειρότερος ??. απλά διαφορετικός».

Από το ανθολόγιο της Α?-Β? Δημοτικού το κείμενο «Ο τελευταίος Ιππόκαμπος» και ζωγραφίσαμε.

Είδαμε βίντεο:
«Το ασχημόπαπο»
«Ο Τριγωνοψαρούλης».

Είδαμε σε βίντεο το τραγούδι «Όλοι ίσοι, όλοι διαφορετικοί» από τους μαθητές του 3ου Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης.

Ακούσαμε διάφορες μουσικές και τραγούδια από την Ινδία, την Κίνα, την Τουρκία την Ελλάδα και μουσική των Ρομά.

Παρακολουθήσαμε μαζί με τα τμήματα Β2, Γ1, Γ2, Δ1, Δ2 το θεατρικό «Οι μύθοι του Αισώπου» και στη συνέχεια χωριστήκαμε σε ομάδες και βιωματικά κάναμε τις διάφορες σκηνές καθοδηγούμενοι από τους ηθοποιούς του θιάσου.

 

Με τα τμήματα Α1, Α2 μαζί με τα νήπια του 8ου Νηπιαγωγείου παρακολουθήσαμε το κουκοθέατρο «Πετάει-πετάει το παλτό;», μια ιστορία βασισμένη στο «παλτό» του Ν. Γκογκόλ και στο βραβευμένο με το διεθνές βραβείο Άντερσεν έργο της Μαρίας Γκρίπε «Λόελλα- η κόρη του Μπαμπά Μπέρτα».»

Κάναμε και διάφορες επισκέψεις.

Στόχοι των επισκέψεων:

Να βγουν οι μαθητές έξω από το σχολείο.
Να δουν πράγματα που δεν έχουν ξαναδεί.
Να έρθουν σε επαφή με τους μαθητές των άλλων τμημάτων.
Να γνωριστούν και να παίξουν μαζί τους.
Να γίνουν (οι μαθητές Ρομά) αποδεκτοί από τους συμμαθητές και συμμαθήτριές τους.

 

Επισκεφτήκαμε το «Μουσείο Εκπαίδευσης Βέροιας» μαζί με τα τμήματα Β2, Γ1, Γ2.

 

 

Επισκεφτήκαμε το «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής» και το πάρκο του Αγίου Νικολάου στη Νάουσα μαζί με τα τμήματα Γ1 και Γ2.

 

 

 

Με τα τμήματα Ε1 και Ε2 επισκεφτήκαμε την «Παναγία Δοβρά»
Με τα τμήματα Β1, Β2,Γ1, Γ2, Δ1, Δ2 πήγαμε στο «Χριστουγεννιάτικο δάσος» στο άλσος του Αγίου Νικολάου στη Νάουσα.
Επίσης με τα τμήματα Γ1, Γ2, Δ1, Δ2 επισκεφτήκαμε και τον «Αρχαιολογικό Χώρο Βεργίνας».

Αξιολόγηση

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε το χρονικό διάστημα από τον Ιανουάριο έως και το Μάιο. Η μέθοδός του προγράμματος ήταν το Project , η βιωματική και ομαδοσυνεργατική.
Προβλήματα που αντιμετώπισα ήταν οι πολλές και εκ περιτροπής απουσίες με αποτέλεσμα πολλές από τις δραστηριότητες να γίνουν μόνο από τα παιδιά που ήταν εκείνη την ημέρα στο σχολείο.
Τα παιδιά αυτά (Ρομά) αποτελούν μια ξεχωριστή ομάδα με τα δικά τους πολιτισμικά χαρακτηριστικά και βρίσκονται στο σχολείο για 3η χρονιά (τα περισσότερα).
Βασική μου επιδίωξη με το πρόγραμμα αυτό, ήταν τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τους μαθητές άλλων τμημάτων , να δουλέψουν μαζί , να συνεργαστούν και να νιώσουν ισότιμα μέλη της ομάδας, να αποκτήσουν φίλους-φίλες να βιώσουν συναισθήματα αποδοχής έτσι ώστε στο διάλειμμα να μπορούν να παίξουν μαζί τους, ν? αλλάξουν κάποιες συνήθειες, να δουν το σχολείο διαφορετικά.
Ενθαρρυντικό ήταν το γεγονός, ότι αυτά τα παιδιά, συνεργάστηκαν με χαρά, οι μαθητές-μαθήτριες των άλλων τμημάτων τους δέχτηκαν πάρα πολύ καλά και ήθελαν να εργαστούν παρέα με αποτέλεσμα τις εκπαιδευτικές επισκέψεις που κάναμε με τα άλλα τμήματα μαζί.
Η συνεργασία μου με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου καθώς και με την ψυχολόγο ήταν άψογη και αυτό βοήθησε τους μαθητές μου στο να ενσωματωθούν πιο εύκολα στην ομάδα.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για τη συνεργασία που είχαμε και ιδιαίτερα τη δασκάλα του τμήματος Γ1 , τη δασκάλα του τμήματος Γ2 , τη δασκάλα Θεατρικής Αγωγής και το γυμναστή.
Επίσης θέλω να ευχαριστήσω όλους τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες του Ειδικού Σχολείου και του 8ου Νηπιαγωγείου για την πολύ καλή συνεργασία που είχαμε.

ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ

ΘΕΜΑ: «ΤΟ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΑΓΕΙΑ»

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ: ΛΑΖΟΠΟΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ

ΣΧΟΛΕΙΟ: 8Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΕΡΟΙΑΣ
ΤΑΞΗ ΥΠΟΔΟΧΗΣ 1 (ΜΑΘΗΤΕΣ ΡΟΜΑ)

ΣΧ. ΕΤΟΣ: 2012-2013

ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Τριλίβα, Σ., Αναγνωστοπούλου, Τ και Χατζηνικολάου, Σ., «ΟΥΤΕ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ,
ΟΥΤΕ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΣ??? ΑΠΛΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ!».
Εκδόσεις: GUTENBERG.
Κάντζου, Ν., Δαμηλάκη, Ρ και Λαμπρινέα, Ζ., «Ο ΚΗΠΟΣ ΤΩΝ
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ». Εκδόσεις: Δίπτυχο.
Γρόσδος, Σ., «Ο ξένος, ο άλλος, ο διαφορετικός: Μήπως είμαι εγώ;»,
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ.
Ιντζίδης, Ε., Παπαδόπουλος, Α., Σιούτης, Α και Τικτοπούλου, Α., «Τα
απίθανα μολύβια», Γλώσσα Γ΄ Δημοτικού. Εκδόσεις: «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ».
Ανθολόγιο Α-Β Δημοτικού: Εκδόσεις Διόφαντος.
Νικολούδη, Φ., «Καλημέρα, φίλε». Εκδόσεις: Δίπτυχο.
Limbertini, A., «Διάφοροι διαφορετικοί φίλοι».
Παπαγιάννη, Β., «Ο Ακανθούλης». Εκδόσεις: Διόφαντος.
Μακ Κι, Ν., «Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας». Εκδόσεις: Πατάκη.
Σολέ, Μ., «Η τσιγγάνικη φλογέρα». Εκδόσεις: Καστανιώτη.
Παπαγεωργίου, Ε., «Σημειώσεις Θεατρικής Αγωγής». (ΑΠΘ).
Μπίκος, Κ., «Αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στη σχολική
τάξη».Εκδόσεις: Ελληνικά Γράμματα
Donna E. Norton., «Μέσα από τα μάτια ενός παιδιού, εισαγωγή στην παιδική
λογοτεχνία». Εκδόσεις: Επίκεντρο
Κακίση, Λ., «Και όμως ζωγραφίζουν, η ζωγραφική των παιδιών και ο κόσμος
τους» . Εκδόσεις: Συμμετρία.

Αφήστε μια απάντηση