Χελιδονίσματα

Την Τετάρτη, 21 Μαρτίου 2018,  επίσημη πρώτη μέρα της Άνοιξης,  οι μαθητές της Α΄ τάξης του σχολείου μας, συνοδεία των εκπαιδευτικών τους Καλτσά Ελένης και Πουρσαλίδου Κυριακής ανήγγειλαν το ερχομό της άνοιξης.

Σύμφωνα με το  πανάρχαιο έθιμο, οι μαθητές κρατώντας το ομοίωμα της χελιδόνας και φορώντας λουλουδένια στεφάνια, τριγύρισαν την περιοχή του προμηθέα, αναγγέλλοντας στους κάτοικους της περιοχής, τον ερχομό της Άνοιξης. Ξεκίνησαν τραγουδώντας την «Χελιδόνα» από το χώρο του συγκροτήματος του σχολείου επισκεπτόμενοι αρχικά το 8ο Νηπιαγωγείο Βέροιας, το Ειδικό Σχολείο Βέροιας.  Στην συνέχεια πήγαν στο 2ο Γυμνάσιο Βέροιας και την ευρύτερη περιοχή του Προμηθέα. Παντού τους υποδέχθηκαν  με χαρά και τους πρόσφεραν συμβολικά κεράσματα.

Λίγα Λόγια έθιμο

Τα χελιδονίσματα είναι ένα πανάρχαιο έθιμο, που διατηρείται ζωντανό μέχρι σήμερα από τους μικρούς μαθητές των σχολείων. Οι Λαογράφοι τα συνδέουν με τα Αρχαία χελιδονίσματα. Το τραγούδι, μάλιστα, ξεκινάει με τον ίδιο στίχο: «Ήρθε ήρθε χελιδόνα ή Χελιδόνα έρχεται»

Το έθιμο πέρασε στους Βυζαντινούς χρόνους, διασώθηκε στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, όπως περιγράφει Το πρωί της 1ης Μαρτίου ή της 21ης Μαρτίου μία και είναι η επίσημη πρώτη της Άνοιξης

Την ημέρα αυτή τα παιδιά (αγόρια και κορίτσια),κρατώντας ένα ξύλινο ομοίωμα της χελιδόνας πλημμυρίζουν τους δρόμους τραγουδώντας τη χελιδόνα «

Ήδη από την αρχαιότητα τα παιδιά γιόρταζαν το τέλος του χειμώνα και τον ερχομό των χελιδονιών με τα «χελιδονίσματα». Κρατώντας το ομοίωμα ενός χελιδονιού, τριγυρνούσαν στην πόλη και τραγουδώντας τη «χελιδόνα», ζητούσαν φιλέματα. Το έθιμο της «χελιδόνας» συνεχίζεται σε πολλές περιοχές τη Ελλάδας.

IMG_20180321_083610 IMG_20180321_092037 IMG_20180321_091928 IMG_20180321_091923

Μήνυμα για την Γιορτή της 25ης Μαρτίου

Από την ημέρα που ο ελληνικός λαός αποφάσισε να εξεγερθεί και να επαναστατήσει εναντίον των καταπιεστών του πέρασαν 197 χρόνια. Η 25η Μαρτίου του 1821 αποτελεί το πιο σημαντικό ιστορικό γεγονός στη νεότερη πορεία του ελληνικού έθνους και κατέδειξε το πραγματικό μεγαλείο ενός ολόκληρου λαού, ο οποίος έλαβε την οριστική και αμετάκλητη απόφαση να διεκδικήσει, να απαιτήσει και να κερδίσει την ελευθερία του έναντι οποιουδήποτε κόστους και θυσίας, ακόμα και αν αυτό το κόστος αφορούσε τον θάνατο πολλών.  Όταν οι λαοί παίρνουν στα χέρια τους την υπόθεση του μέλλοντος τους ακόμη και απέναντι σε ισχυρούς αντιπάλους, αν έχουν το δίκιο με το μέρος τους, πρέπει να έχουν την αυτοπεποίθηση ότι θα κερδίσουν. Με βαθειά πίστη, βαπτισμένοι σε ιδανικά και αρετές που τους όπλιζαν με περίσσιο θάρρος και ακατάλυτη αποφασιστικότητα, οι Έλληνες, αν και λίγοι και ανίσχυροι σε σύγκριση με τους πανίσχυρους Τούρκους δυνάστες, ύψωσαν  το λάβαρο της επανάστασης, σε πείσμα όλων των προειδοποιήσεων και συστάσεων από τα μεγάλα Ευρωπαϊκά κράτη για να παραμείνουν φρόνιμοι και υποτελείς στους Σουλτάνους.  Ο μεγάλος ξεσηκωμός του 1821 δεν αποτελούσε τυχαίο γεγονός? ήταν το ξέσπασμα ενός λαού που εμπνεύσθηκε, διεγέρθηκε και κινητοποιήθηκε από τους Έλληνες διαφωτιστές, τους δασκάλους του Γένους, τον Ρήγα Βελεστινλή, τον Αδαμάντιο Κοραή, τους Φιλικούς και πολυάριθμους άλλους φωτισμένους Έλληνες. Αυτοί οι άνθρωποι του φωτός θέρμαναν την ψυχή των σκλαβωμένων Ελλήνων και την μπόλιασαν με το φιλελεύθερο ευρωπαϊκό πνεύμα εκείνης της εποχής και τα μηνύματα της γαλλικής επανάστασης για ελευθερία, ισότητα και αδερφοσύνη.

Αναμφίβολα η 25η Μαρτίου 1821 δεν ήταν μόνο μια ηρωική στιγμή? ήταν, σε μεγάλο βαθμό, αποτέλεσμα ενός άλλου, σημαντικού αγώνα που προηγήθηκε για αιώνες και στηρίχθηκε πάνω από όλα στην Παιδεία. Γιατί ήταν μέγας αγώνας για το υπόδουλο Έθνος να διατηρήσει τη Γλώσσα, τις παραδόσεις του, την Εθνική του συνείδηση, τη Θρησκεία του. Η διαχρονικότητα αυτού του μηνύματος είναι περισσότερο από πρόδηλη και στις μέρες μας, καθώς στους δύσκολους καιρούς που διάγουμε, μετά από πολυετή οικονομική κρίση, η παιδεία και οι φορείς της  μπορούν και πρέπει, μέσα από τη γνώση, την εκπαίδευση και την έρευνα, με εξωστρέφεια, καθώς και με το κοινωνικό έργο τους, να προσφέρουν τα κατάλληλα ερείσματα στο έθνος.

Σήμερα, καλούμαστε να αναμετρηθούμε με την ιστορία για ακόμη μια φορά και να εξέλθουμε νικητές. Μπροστά μας βρίσκονται προκλήσεις σε εθνικό, αλλά και σε οικονομικό επίπεδο, προκλήσεις που θέτουν σε απειλή το μέλλον των παιδιών μας. Καθήκον όλων μας είναι να δώσουμε έναν ακόμη πεισματικό και ανυποχώρητο αγώνα, ενωμένοι, με πίστη στις δικές μας δυνάμεις. Το παράδειγμα των ηρώων του Ελληνισμού πρέπει να φωτίσει σαν φάρος τις προσπάθειες μας.

 

Ο Περιφερειακός  Διευθυντής

Α/θμιας & Β/θμιας  Εκπ/σης Κεντρικής Μακεδονίας

Παναγιώτης Ζ. Ανανιάδης

Γεωλόγος-Θεολόγος