Ενημερωτική Συνάντηση

Την Τετάρτη, 14/11/12, και ώρα 18.00 πραγματοποιήθηκε σε αίθουσα του σχολείου η συνάντηση των γονέων των μαθητών/τριών του 8ου Δημοτικού Βέροιας με την ψυχολόγο του σχολείου Μαρία Ταμπακοπούλου.

Οι γονείς ενημερώθηκαν για το ρόλο της ψυχολόγου στο σχολείο και συζητήθηκαν  προβληματισμοί των γονέων για το πρόγραμμα.

Αρκετοί από τους γονείς που παραβρέθηκαν εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τη συγκρότηση Ομάδων Γονέων.

Σε περίπτωση που και άλλοι γονείς, οι οποίοι δεν παραβρέθηκαν στη συνάντηση, ενδιαφέρονται για το πρόγραμμα μπορούν να επικοινωνούν με τη ψυχολόγο τις ημέρες και ώρες που αναφέρονται στο ενημερωτικό σημείωμα που στάλθηκε στους γονείς.

 

Ταξίδι στη Βασιλεύουσα

O Παναγιώτης Σδρίγγης παρουσιάζει το διήγημα “Ταξίδι στη Βασιλεύουσα”.
Τίτλος: Ταξίδι στη Βασιλεύουσα.
Συγγραφέας: Ειρήνη Κατσίπη.
Εκδότης: Κέρδος.
Τόπος: Αθήνα.
Χρόνος: 2007
Οι ήρωες: Θεόδωρος, Στέφανος και Αστέριος

Πλοκή του βιβλίου

Το πρώτο ταξίδι των τριών φίλων στην Βασιλούπολη ήταν ένας μεγάλος κύκλος που άρχισε κάποιο φθινόπωρο, το 840μ.Χ και έκλεισε την μέρα που αντάμωσαν ξανά στο Στρυμωνικό .

”Οταν ξεκινούσαν, ο ενθουσιασμός και η ορμή της νιότης φτέρωναν τις ελπίδες να κατακτήσουν το όνειρο. Όταν γύρισαν, είχαν κατασταλαγμένα στην καρδιά παθήματα και μαθήματα. Κι ώριμοι άντρες πια, μπορούσαν να μετρήσουν αυτά που έχασαν και κέρδισαν σε ταραγμένους καιρούς στο μεγάλο ταξίδι στη Βασιλούπολη.

Η γνώμη μου για το βιβλίο

Θα πρότεινα σε κάποιον να το διαβάσει, γιατί μιλάει πως διατηρούνται οι φιλίες.

 

 

Ελένη Δικαίου

Η Ελένη Δικαίου συναντά την Δ΄ τάξη του 8ου Δ.Σ. Βέροιας: Μια ξεχωριστή συνάντηση έλαβε χώρα την Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2012, στην Δ΄ τάξη του 8ου Δημοτικού Σχολείου Βέροιας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες των δύο τμημάτων, μαζί με τις δασκάλες τους Αθηνά Τσαμήτρου και Φωτιάδου Αναστασία, υποδέχτηκαν τη συγγραφέα Ελένη Δικαίου και συζήτησαν μαζί της όχι μόνο για τα δικά της βιβλία αλλά και για την αξία του λογοτεχνικού βιβλίου καθώς και για την τέχνη του συγγραφέα.

Η πρωτοβουλία για ενασχόληση με το συγγραφικό έργο της κυρίας Δικαίου και η οργάνωση της συνάντησης εντάσσεται στις καινοτόμες δράσεις ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας των μαθητών στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία. Το Πρόγραμμα για την Ενίσχυση της Φιλαναγνωσίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση έχει εκπονηθεί από το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου με την αρωγή του Υπουργείου Παιδείας, και προβλέπεται να καλύψει τρεις πλήρεις σχολικές χρονιές (Σεπτέμβριος 2011 έως Ιούνιος 2014).

Ο εκπαιδευτικός καλείται να γίνει συναναγνώστης, εμψυχωτής, διαμεσολαβητής, να οργανώσει αναγνωστικές δράσεις μέσα από την υλοποίηση των οποίων θα δίνεται η δυνατότητα προσέγγισης μαθητών που θεωρούνται αδιάφοροι ή αδύναμοι, αφού για κάθε παιδί υπάρχει ένα βιβλίο που αγγίζει τις ανησυχίες και τις ανάγκες του. Είναι σημαντικό να αισθάνονται τα παιδιά ότι η ώρα της φιλαναγνωσίας είναι μια διαφορετική στιγμή στη σχολική τους ζωή, είναι μια ζώνη ελευθερίας, δημιουργικότητας, στην οποία μπορούν να εκφράσουν επιθυμίες και σκέψεις που σε άλλες ώρες είναι περισσότερο δύσκολο.

Ξεκινήσαμε από τα βιβλία της κυρίας Δικαίου για την ελληνική μυθολογία, τα οποία είχαν αγαπηθεί ιδιαίτερα από τα παιδιά της τάξη μας, και στη συνέχεια ενταχθήκαμε στις δράσεις του προγράμματος του ΕΚΕΒΙ για επισκέψεις συγγραφέων και εικονογράφων στα σχολεία. Η επιβεβαίωση της επίσκεψης της συγγραφέα για το τέλος Φεβρουαρίου πυροδότησε μια ενθουσιώδη ανταπόκριση εκ μέρους των μαθητών και των μαθητριών μας. Ξεκινήσαμε ?αμέσως μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων- να διαβάζουμε μέσα στην τάξη διαδοχικά τα δύο βιβλία της Δικαίου, «Τα φαντασματάκια της γυάλινης αυλής» και «Τα κοριτσάκια με τα ναυτικά», που είχαν κινήσει το ενδιαφέρον των περισσότερων παιδιών χρησιμοποιώντας όχι μόνο της ώρα της φιλαναγνωσίας αλλά και αυτές της Ευέλικτης Ζώνης. Παράλληλα, φροντίσαμε να υπάρχουν αρκετά βιβλία της συγγραφέα ?σε περισσότερα από ένα αντίτυπα- στα δύο τμήματα της Τετάρτης τάξης, ώστε να μπορούν τα παιδιά να τα δανειστούν για το σπίτι τους, επειδή η μοναχική ανάγνωση είναι μια ξεχωριστή εμπειρία που οδηγεί στην εδραίωση μιας φιλικής σχέσης του παιδιού με το βιβλίο.

Μέσα στην τάξη, πέρα από την μεγαλόφωνη ανάγνωση ?ακρόαση των βιβλίων, την οποία περίμεναν κάθε φορά με ανυπομονησία οι μαθητές και οι μαθήτριες μας, επιδιώξαμε να αναπτύξουμε την κριτική και δημιουργική σκέψη τους καθώς και να ενθαρρύνουμε την εικαστική τους έκφραση. Σχεδόν κάθε βδομάδα προγραμματίσαμε παρουσιάσεις βιβλίων, στις οποίες τα παιδιά διατύπωναν τη δική τους άποψη για την πλοκή της ιστορίας και τους ήρωες της. Κάποιες φορές, οι παρουσιάσεις των βιβλίων γινόταν η αφορμή να ξεκινήσουν πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις μεταξύ των παιδιών και της εκπαιδευτικού που αφορούσαν στο περιεχόμενο των βιβλίων και στους τρόπους που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας για να γράψει το βιβλίο. Τα παιδιά σημείωσαν τις απορίες ή ερωτήσεις τους για να τις απευθύνουν στην κυρία Δικαίου, όταν έρθει στο σχολείο. Παράλληλα, κάποια παιδιά θέλησαν να δημιουργήσουν σελιδοδείκτες ή /και αφίσες σχετικές με τα βιβλία της προσκεκλημένης συγγραφέα. Οι εργασίες τους τοποθετήθηκαν σε ταμπλό έξω από τις αίθουσες, ώστε να μπορούν να τις χαρούν και τα άλλα παιδιά του σχολείου μας.

Όταν έφτασε η μέρα της συνάντησης, όλοι ήμασταν ανυπόμονοι και περίεργοι, δεν είναι λίγο να συναντάς μια συγγραφέα, να την έχεις στην τάξη σου και να μπορείς να τη ρωτήσεις ό,τι σε ενδιαφέρει για τα βιβλία και τη δουλειά της. Η κυρία Δικαίου μας μάγεψε με την απλότητα και την αμεσότητά της. Ξεκίνησε παρουσιάζοντας τον εαυτό της ως παραμυθά που θέλει να απλώσει τα χέρια, ν? αγκαλιάσει τα παιδιά και να τους πει ιστορίες. «Όμως πόσο μεγάλη αγκαλιά μπορώ να έχω εγώ για ν? αγκαλιάσω όλα τα παιδιά;» αναρωτήθηκε. «Αφού όμως δεν μπορώ να έχω μια τεράστια αγκαλιά, έχω βρει ένα κόλπο, φτιάχνω μια αγκαλιά» συνέχισε. «Ένα βιβλίο που ανοίγει δεν μοιάζει με αγκαλιά  στην οποία μπορούμε να χωθούμε και ν? ακούσουμε όλες τις ιστορίες του κόσμου;» ρώτησε τα παιδιά για να πάρει την θετική απάντησή τους. «Και ακούγοντας τις ιστορίες μπορούμε να περάσουμε καλά και ταυτόχρονα να μάθουμε πράγματα χωρίς κόπο. Και επίσης να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι και συγχρόνως να  γίνουμε ευτυχισμένοι» κατέληξε η συγγραφέας. Στη συνέχεια ζήτησε από τα παιδιά να ακούσει τις δικές τους ερωτήσεις και απορίες, επειδή το θεωρεί πολύ σημαντικό γι? αυτήν στις συναντήσεις με τα παιδιά-αναγνώστες.

Για δυο ώρες η κυρία Δικαίου ήταν ανάμεσά μας, ένας άνθρωπος ζωντανός και ευχάριστος, που μίλησε με τα παιδιά σε απλή γλώσσα και ενδιαφέρθηκε να λύσει κάθε απορία τους. Θεωρεί το διάβασμα των λογοτεχνικών βιβλίων ως προπόνηση για τη ζωή: «Το διάβασμα των βιβλίων- τόνισε- προπονεί την καρδιά του ανθρώπου για να γίνει καλός άνθρωπος και να ζει με τους ανθρώπους». Είχε μάλιστα την καλοσύνη να ανταποκριθεί θετικά στην παράκλησή μας και να μας διαβάσει ένα απόσπασμα από βιβλίο της, ανοίγοντας περισσότερο την όρεξη των παιδιών για διάβασμα. Τέλος έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις δημιουργίες των παιδιών και φωτογραφήθηκε μαζί τους, κλείνοντας έτσι τη συνάντηση σαν μια φίλη των παιδιών που ανανεώνει το ραντεβού της μαζί τους μέσα από τα βιβλία που θα διαβάσουν στο μέλλον.

Το πόσο σημαντική υπήρξε για τα παιδιά αυτή η συνάντηση γίνεται φανερό και μέσα από τις εντυπώσεις που έγραψαν την επόμενη μέρα. «Έτσι όπως άκουγα την κ. Δικαίου να μας μιλά σκεφτόμουν ότι θα μου άρεσε να γίνω συγγραφέας», ανέφερε ένα παιδί και ένα άλλο τόνισε «Θα ήθελα όταν μεγαλώσω να έχω πολλά βιβλία και ίσως και ένα βιβλιοπωλείο για δουλειά». Μικρές φράσεις που δείχνουν πόσο πολύ μπορεί να κινητοποιήσει τα παιδιά μια ουσιαστική γνωριμία με μια συγγραφέα που παίρνει στα σοβαρά τις απορίες τους και απαντά με ειλικρίνεια στις ερωτήσεις τους, πόσο τα βοηθά να μυηθούν στο μαγευτικό κόσμο της τέχνης του λόγου.

Οι εκπαιδευτικοί  των τμημάτων  O Δ/ντής του σχολείου

Φωτιάδου Αναστασία , Τσαμήτρου Αθηνά Μακαρατζής Γεώργιος

Μέσα από τη λογοτεχνία γνωρίζω τον εαυτό μου και τους άλλους

Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων «Μέσα από τη λογοτεχνία γνωρίζω τον εαυτό μου και τους άλλους» 
Σχολική μονάδα: 8ο Δημοτικό Σχολείο Βέροιας
Τάξη: ΣΤ1
Δασκάλα: Φωτιάδου Αναστασία
Αριθμός μαθητών: Δεκαέξι (8 κορίτσια – 8 αγόρια)
Σχολική χρονιά: 2009-2010

Εισαγωγή

Η συνεχής προσαρμογή και αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης είναι αναμφισβήτητα ο κυριότερος στόχος για κάθε εκπαιδευτικό σύστημα. Σήμερα προτείνονται καινοτομίες, όπως τα Προγράμματα Πολιτιστικών Θεμάτων, που στοχεύουν σε ένα σχολείο δημιουργικό, ευχάριστο, βιωματικό, φιλόξενο, κέντρο της ζωής του νέου ανθρώπου, ένα σχολείο που θα είναι ταυτόχρονα ζωή και προετοιμασία για τη ζωή. Ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι σημαντικός για τη διαμόρφωση ατόμων με συγκροτημένη  και ισορροπημένη ταυτότητα, με κοινωνικές δεξιότητες και σύστημα αξιών, ικανών να ενταχθούν δημιουργικά στην κοινωνία σαν υπεύθυνοι πολίτες.

Τα Προγράμματα  Πολιτιστικών Θεμάτων δεν θεωρούνται ως ξεχωριστό γνωστικό αντικείμενο στο ελληνικό Πρωτοβάθμιο σχολείο αλλά ως καινοτόμο πρόγραμμα, που μπορεί να εντάσσεται στην Ευέλικτη Ζώνη ή/και να χρησιμοποιεί τις ώρες που προβλέπονται στο Α.Π. για διαθεματική προσέγγιση. Πρόκειται για μια διαδικασία μάθησης προσαρμοσμένη σ

την ηλικία των παιδιών που αποβλέπει κυρίως στην αλλαγή ή/και την υιοθέτηση νέων στάσεων (και συμπεριφορών) σε θέματα που αφορούν τον πολιτισμό. Στο να αποκτήσει δηλ. το άτομο την «τάση για μια ορισμένη συμπεριφορά».

Με την έννοια αυτή θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει τα καινοτόμα προγράμματα σαν μια «διαδικασία εκπαιδευτικού τύπου» που δεν περιορίζεται στην απλή μετάδοση γνώσεων. Γι΄ αυτό στην διάρκεια της εφαρμογής αυτών των προγραμμάτων δεν είναι αρκετή η απλή μετάδοση γνώσεων με τις συνηθισμένες διδακτικές διαδικασίες, αλλά είναι απαραίτητες οι διαδικασίες της Ενεργητικής Μάθησης και της Βιωματικής Προσέγγισης.

Τα Προγράμματα Πολιτιστικών Θεμάτων ως καινοτόμος μαθησιακή διαδικασία, που φιλοδοξεί να δώσει νόημα και ζωντάνια στην εκπαιδευτική πράξη, είναι αναγκαίο να αξιολογηθούν με μια διαρκή αξιολόγηση, που δεν θα επιβάλλεται και ούτε θα στοχεύει στην αποθάρρυνση δασκάλων και μαθητών. Άλλωστε η καινοτομία στην εκπαίδευση συνδέεται και με τον νέο ρόλο του εκπαιδευτικού.

Οι καινοτόμες δράσεις δίνουν τη δυνατότητα στο δάσκαλο να λειτουργήσει ως συντονιστής και εμψυχωτής. Ο εκπαιδευτικός αλλάζοντας το ρόλο του γίνεται πιο ευρηματικός, επιτρεπτικός, ευέλικτος. Βλέπει τη δουλειά του με μεγαλύτερο ενδιαφέρον, γιατί τα παιδιά ανταποκρίνονται περισσότερο, τον ανατροφοδοτούν και έτσι εμψυχώνεται και ο ίδιος. Ο δάσκαλος ? εμψυχωτής επιδιώκει την επικοινωνία, την απελευθέρωση της δημιουργικότητας, τη δημιουργία ομάδων και την προώθηση της συμμετοχής, την σύμπραξη όλων στην πολιτιστική ζωή.

Στόχοι όπως οι παραπάνω προάγονται όταν στο σχολείο υλοποιούνται καινοτόμα προγράμματα, όπως και το δικό μας πρόγραμμα καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας με τίτλο: «Μέσα από τη λογοτεχνία γνωρίζω τον εαυτό μου και τους άλλους». Το σχολείο είναι η μόνη κοινωνική δομή, όπου βρίσκονται συγκεντρωμένα -λόγω της υποχρεωτικής φοίτησης- όλα τα παιδιά, φιλαναγνώστες και μη. Άρα είναι ο κατάλληλος χώρος για να δράσουμε προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση: προσπαθώντας να προκαλέσουμε στα παιδιά την όρεξη για διάβασμα. 

Παρακάτω θα παρουσιάσουμε συνοπτικά τον σχεδιασμό του προγράμματος και θα περιγράψουμε την πορεία υλοποίησής του, από το ΣΤ1 του 8ου Δ.Σ. Βέροιας, μέσα από τις δραστηριότητες και εκδηλώσεις που έγιναν κατά τη σχολική χρονιά 2009-2010. Δίνουμε έμφαση στην αξιολόγησή του ? που έγινε κατά ένα μεγάλο μέρος παράλληλα με την υλοποίησή του- παίρνοντας υπόψη και το σχετικό υλικό που έχει παραχθεί από τα παιδιά, το οποίο και παραθέτουμε σε ξεχωριστά τομίδια.  Σκοπός μας είναι αφενός να διερευνηθεί η αποτελεσματικότητα  των δράσεών μας, εντοπίζοντας τα θετικά και αρνητικά σημεία, ώστε να συνεισφέρουμε στην βελτίωση των επόμενων προσπαθειών και αφετέρου να «βγει προς τα έξω» η δουλειά των παιδιών.

Περισσότερες πληροφορίες: fotan@sch.gr” data-mce-href=”mailto: fotan@sch.gr”>Φωτιάδου Αναστασία, υπεύθυνη εκπαιδευτικός του προγράμματος.

Περίπατος στην παραδοσιακή Βέροια

Ημερ/νία: 1ο δεκαήμερο Οκτωβρίου

Τίτλος: Περίπατος στις παραδοσιακές συνοικίες της πόλης

Τάξη: Ε

Εκπ/κοί: Τσιλιγκερίδου Παρθένα, Σαμαράς Αντώνιος

Στόχοι: Οι μαθητές:

– να γνωρίσουν τις παλιές συνοικίες της Βέροιας.

– να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τον τρόπο ζωής στην παλιά πόλη

– να συγκρίνουν τα κτήρια της παλιάς πόλης με αυτά της σύγχρονης και να τα ζωγραφίσουν.

Συνοπτική περιγραφή

Τα παιδιά θα ξεναγηθούν στις παραδοσιακές συνοικίες της πόλης από την αρχιτέκτονα Άννα Ματσκάνη και θα πληροφορηθούν για τον τρόπο κατασκευής των σπιτιών, θα φωτογραφίσουν και θα καταγράψουν πληροφορίες για αυτά.

Εκπαιδευτικό υλικό

Φωτογραφική μηχανή, μπλοκ σημειώσεων, φύλλα εργασίας.

Επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Έδεσσας

Στo πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης τα δύο τμήματα της πέμπτης τάξης του σχολείου μας επισκέφθηκαν το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Έδεσσα και συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Υπαίθριο Μουσείο Νερού Έδεσσας» την Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012. Σκοπός της επίσκεψης και της υλοποίησης του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές από κοντά το Κ.Π.Ε. Έδεσσας, να πληροφορηθούν για τις δράσεις του και εμπλακούν ενεργά και βιωματικά σε ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος. Τα παιδιά άλλωστε αγαπούν τη φύση και χαίρονται κάθε ευκαιρία που τους δίνεται να την απολαύσουν.

Όταν φτάσαμε στο ΚΠΕ Έδεσσας παρακολουθήσαμε ένα DVD με θέμα τη χρησιμότητα του νερού και λίγο αργότερα κατευθυνθήκαμε σε ένα μεγάλο πάρκο όπου βρισκόταν ο περίφημος καταρράχτης της Έδεσσας.

Όλοι οι μαθητές είχαν εξοπλιστεί με μπλοκ, μολύβια και μία τσάντα με τα απαραίτητα υλικά.

Βγαίνοντας από το χώρο του Κ.Π.Ε. οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες το «Υδρογόνο» και το «Οξυγόνο» και με επικεφαλή έναν εκπαιδευτικό του Κ.Π.Ε. ξεκίνησαν για την «περιπέτεια» Θα παίζανε το κυνήγι του θησαυρού! Η Ομάδα που θα έφτανε πρώτη στο θησαυρό θα ήταν η νικήτρια!

Άρχισαν να ψάχνουνε στοιχεία που θα τους οδηγούσαν στο θησαυρό. Πήγανε πρώτα στον παλιό νερόμυλο και συγκέντρωσαν με προσοχή τα απαραίτητα στοιχεία.

Περπάτησαν στο πάρκο και αναγνώρισαν πολλά από τα φυτά που υπήρχαν εκεί. Πλατάνια, κισσοί, δάφνες και ιτιές, πολλά αρωματικά φυτά και αγριολούλουδα εντυπωσίασαν τους μαθητές. Περάσαμε έξω από το ενυδρείο που υπάρχει στο πάρκο, αλλά δυστυχώς δεν μπορούσαμε να το επισκεφθούμε για κάποιο σοβαρό λόγο, όμως θα ήταν μια καλή ευκαιρία να επισκεφθούμε την πόλη ξανά και να απολαύσουμε το υπέροχο πάρκο και το ενυδρείο φυσικά. Τα στοιχεία τους οδήγησαν στον καταρράχτη, όπου ήταν πανέμορφα!

Οι δραστηριότητες ήταν όλες ξεχωριστές αλλά αυτό που έκανε εντύπωση στους περισσότερους μαθητές ήταν η μαγεία του νερού όταν πήγανε πίσω από τον καταρράχτη. Ένιωθαν ότι ανέβαιναν προς τα πάνω και ότι το νερό τους παρασύρει μαζί του. Ένα απερίγραπτο θέαμα που τους άφησε κατάπληκτους.

Ήταν μια τόσο ωραία και μοναδική εμπειρία!!! Εκεί δίπλα από τον ορμητικό καταρράκτη οι μαθητές με χρωματιστά πανιά δημιούργησαν ένα όμορφο ουράνιο τόξο! Το κυνήγι του θησαυρού έφτασε σχεδόν στο τέλος του. Τους έμενε μία ακόμα στάση για να βρούνε τον θησαυρό. Λίγο πριν την επιστροφή στον παλιό αλευρόμυλο (ΚΠΕ) οι μαθητές με τους εκπαιδευτικούς σταμάτησαν σε μια πέτρινη βρύση που υπάρχει εκεί κοντά. Εκεί μέτρησαν το ph και τη σκληρότητα του νερού και πραγματικά εντυπωσιάστηκαν με το μικρό «μαγικό» χαρτάκι (πεχάμετρο).

Τελειώνοντας την εκπαιδευτική δραστηριότητα οι ομάδες συναντήθηκαν μέσα στον παλιό αλευρόμυλο και έγραψαν λίγα λόγια για όσα είδαν και άκουσαν σε αυτόν τον περίπατο στο πάρκο των καταρρακτών της Έδεσσας. Τέλος οι εκπαιδευτικοί του ΚΠΕ τους αντάμειψαν για τον κόπο τους με ένα δωράκι.

Επίσης δόθηκε στους εκπαιδευτικούς και το υλικό του προγράμματος από όπου μπορούμε να αντλήσουμε πληροφορίες για την περιοχή και τη σπουδαιότητα του νερού στη ζωή μας.

Το υλικό μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμο σε ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που θα υλοποιηθεί κάποια στιγμή από οποιαδήποτε τάξη του σχολείου μας.

Βγαίνοντας από το ΚΠΕ οι μαθητές ήταν ενθουσιασμένοι, χαρούμενοι αλλά και λίγο κουρασμένοι. Ευχαριστήσαμε μέσα από την καρδιά μας τους εκπαιδευτικούς Θανάση Παπαδόπουλο και Μαρία Ρούσσου για την υπέροχη εμπειρία που μας χάρισαν.

{ppgallery}/myMedia/kpeedessas{/ppgallery}

Μαθαίνουμε να αντιμετωπίζουμε τη σχολική βία

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Δράσεις κατά της βίας στο σχολείο» του Υπουργείου Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων  και ως συνέχεια της ημερίδας με θέμα «Ψυχοκινητική Υποστήριξη Μαθητών» που διοργάνωσε η Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, την Τρίτη, 20 Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας η προγραμματισμένη δράση για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας.

Η δράση αυτή αποσκοπούσε στην πρόληψη και την αντιμετώπιση του εκφοβισμού και της βίας μεταξύ μαθητών στο σχολείο μέσα από βιωματικές δραστηριότητες που εμπλέκουν ενεργά τα παιδιά και τους παρέχουν τη δυνατότητα να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες, εμπειρίες και ιδέες σχετικά με την πρόληψη και την αντιμετώπιση της σχολικής βίας που εκδηλώνεται μεταξύ των παιδιών μέσα και έξω από το σχολείο.

Στη δράση αυτή συμμετείχαν οι μαθητές και οι μαθήτριες των τμημάτων της Δ΄ και Ε΄ τάξης με εμψυχώτρια τη Σχολική Ψυχολόγο Ειρήνη Αναγνώστου, η οποία σχεδίασε τις βιωματικές δραστηριότητες.

Η μέθοδος της υπόδυσης ρόλων (Role play) συνδέεται στενά με τις βιωματικές δραστηριότητες, επειδή είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική για τη διερεύνηση του συναισθηματικού κόσμου των παιδιών μέσα από τη συστηματική καταγραφή των αντιλήψεων και απόψεών τους για «ευαίσθητα» θέματα, όπως είναι η βία, αλλά και για την καλλιέργεια της ικανότητας για ενσυναίσθηση (empathy), δηλαδή πώς να λαμβάνουμε υπόψη τις σκέψεις, απόψεις και αντιλήψεις του άλλου, να «μπαίνουμε» στη θέση του, ώστε να μπορέσουμε να τον κατανοήσουμε καλύτερα.

Μέσα από ένα τέτοιο παιχνίδι ρόλων, οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να υποδυθούν το ρόλο του «θύτη», του «θύματος»  και του «παρατηρητή» ενός βίαιου περιστατικού.

Τους ζητήθηκε να γράψουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια τις απόψεις τους για τις επιπτώσεις που μπορεί να προκαλέσει η βία, ποια συναισθήματα νιώθουν τα άτομα που την εξασκούν (θύτες), τα άτομα που τη δέχονται (θύματα), αλλά και αυτά που την παρατηρούν (παρατηρητές), και να τα τοποθετήσουν σε ένα από τα δυο σκίτσα που απεικόνιζαν ένα αγόρι και ένα κορίτσι.

Από την ανάλυση των στοιχείων, που προέκυψαν, φαίνεται ότι τα περισσότερα παιδιά έχουν βιώσει τα ίδια καταστάσεις βίας είτε ως θύτες, είτε ως θύματα ή και ως παρατηρητές. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, τα παιδιά πιστεύουν ότι το θύμα μιας επίθεσης νιώθει «λύπη, πόνο, θυμό, στενοχώρια, φόβο, μίσος, θλίψη, ανησυχία», και θεωρούν ότι η βία που ασκεί ο θύτης οφείλεται στο ότι «τον βρίζουν», «τον κοροϊδεύουν», και «τον χτυπούν».

Στη συνέχεια, ζητήθηκε από τα παιδιά να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης ενός βίαιου γεγονότος που συμβαίνει στους ίδιους ή παρατηρούν να συμβαίνει σε άλλους.

Στην ερώτηση: «Τι θα κάνατε αν βλέπατε κάποιους να κτυπούν ένα παιδί;», τα περισσότερα παιδιά απάντησαν ότι « θα τους χωρίζαμε», «θα φωνάζαμε βοήθεια», και «θα τους λέγαμε να σταματήσουν τον καυγά».

Στη συζήτηση που ακολούθησε, τα παιδιά κατανόησαν ότι η πρόληψη είναι ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση της βίας, και ότι είναι απαραίτητο να   απευθύνονται σε ενήλικες, όπως οι δάσκαλοι, ο διευθυντής του σχολείου και οι γονείς τους, αλλά και σε γείτονες, και να τους ενημερώνουν όταν υποστούν τα ίδια επίθεση από άλλα άτομα ή όταν αντιληφθούν ότι ένα βίαιο γεγονός συμβαίνει γύρω τους.

Στο τέλος της δράσης ζητήθηκε από τα παιδιά να γράψουν ή να ζωγραφίσουν αυτά που έμαθαν ή ένιωσαν.

Από την παρατήρηση των έργων των παιδιών καταγράψαμε στοιχεία που δείχνουν ότι η συμμετοχή τους σε αυτή τη βωματική δράση εμπλούτισε τις εμπειρίες τους και επέδρασε θετικά όσον αφορά: α) στην αλλαγή στάσης απέναντι στη βία και την επιθετικότητα: «η επιθετικότητα είναι άσχημο πράγμα», «θα ήταν προτιμότερο να αποφεύγαμε τη βία», «πρέπει το σχολείο να πάρει μέτρα κατά της βίας», «η επιθετικότητα που υπάρχει στο σχολείο πρέπει να σταματήσει», «μπορούμε να σταματήσουμε τη βία μιλώντας ήρεμα», «η βία κάνει κακό», «πρέπει να βάλουμε ένα τέλος στη βία», β) και στην αντιμετώπιση της βίας και της επιθετικότητας: «να ενημερώνουμε τους ενήλικες και να ζητάμε τη βοήθειά τους», «μπορούμε να σταματήσουμε τη βία με την προσπάθεια όλων», «πρέπει να συζητάμε με τους γονείς μας για το πρόβλημα που έχουμε για να μας βοηθήσουν».

Σύμφωνα με τα παραπάνω εκτιμούμε ότι η δράση που υλοποιήθηκε στο σχολείο μας πέτυχε το σκοπό της και μας πρόσφερε σημαντικά στοιχεία για τον προγραμματισμό και άλλων βιωματικών δράσεων σε συνεργασία με φορείς που σχετίζονται με τη σχολική βία.

Ευχαριστούμε θερμά την κυρία Ειρήνη Αναγνώστου για την πραγματοποίηση αυτής της ιδιαίτερα σημαντικής βιωματικής δράσης, που βοήθησε τα παιδιά να εκφράσουν τον συναισθηματικό τους κόσμο, να δημοσιοποιήσουν τις εμπειρίες τους, και να διαμορφώσουν στάσεις και αντιλήψεις για την αντιμετώπιση καταστάσεων που σχετίζονται με τη σχολική βία, την οποία βιώνουν καθημερινά στο σχολείο και έξω από αυτό.

{AG}2013/endobia{/AG}

Ένα τόσο δα δοντάκι

Οι μαθητές/τριες και η εκπαιδευτικός του τμήματος Β2 Πουλτσάκη Γεωργία σε συνεργασία με τους μαθητές του τμήματος Υποδοχής και τον εκπαιδευτικό Μελά Λαζόπουλο υλοποίησαν πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με τίτλο «Ένα τόσο δα δοντάκι».

Το πρόγραμμα διήρκησε πέντε μήνες (Ιανουάριο ? Μάιο 2012). Αξιοποιήθηκαν διδακτικές ώρες από τα επιστημονικά πεδία της Ευέλικτης Ζώνης, της Γλώσσας, των εικαστικών και των ΤΠΕ.

Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά σε βιωματικές δραστηριότητες με σκοπό να γνωρίσουν τις υγιεινές τροφές, να μπορούν να συγκρίνουν πληροφορίες, να τις αξιολογούν, να μπορούν να διαμορφώνουν προσωπικά συμπεράσματα , στάσεις και αντιλήψεις για την ατομική τους στοματική υγιεινή.

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε στην αίθουσα διδασκαλίας της Β2 τάξης -με μεγάλη επιτυχία – στους γονείς των παιδιών, σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/μαθήτριες των άλλων τάξεων του σχολείου.

{AG}2013/dontaki01{/AG}

Η κατοικία της πόλης μου, χθες και σήμερα

Οι μαθητές/τριες και η εκπαιδευτικός του τμήματος ΣΤ1 Μωυσόγλου Σοφία υλοποίησαν το πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με τίτλο «Η κατοικία της πόλης μου, χθες και σήμερα.».

Το πρόγραμμα διήρκησε οκτώ μήνες (Οκτώβριο 2011 ? Μάιο 2012). Αξιοποιήθηκαν διδακτικές ώρες από τα επιστημονικά πεδία της Ευέλικτης ζώνης, Γλώσσας, Ιστορίας, Μαθηματικών, Γεωγραφίας και Εικαστικών.

Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά σε βιωματικές δραστηριότητες με σκοπό να γνωρίσουν την αρχιτεκτονική των σπιτιών της Βέροιας, άλλοτε και σήμερα, να μπορούν να επεξεργάζονται πληροφορίες, να συνεργάζονται μεταξύ τους για την επίλυση προβλημάτων, και να καλλιεργήσουν στάσεις και αντιλήψεις απέναντι στην πολιτιστική τους κληρονομιά

Το σώμα μου – ο εαυτός μου

Οι μαθητές/τριες και ο εκπαιδευτικός του τμήματος Υποδοχής (Ρομά) Λαζόπουλος Μελάς υλοποίησαν το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με τίτλο «Το σώμα μου- ο εαυτός μου». 

Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά σε βιωματικές δραστηριότητες με σκοπό να μάθουν βασικούς κανόνες ατομικής υγιεινής, να γνωρίσουν τα μέρη του σώματος και τις βασικές λειτουργίες του οργανισμού, να μπορούν να παρατηρούν, να εκφράζουν τα συναισθήματά τους και να υιοθετήσουν στάσεις και αντιλήψεις για την ατομική τους υγιεινή. 

 {ppgallery}/myMedia/swmaeautos{/ppgallery}